지자체 도로이동오염원 배출량 산정 방안 연구

Title
지자체 도로이동오염원 배출량 산정 방안 연구
Other Titles
A methodology for estimation of vehicle emissions in a metropolitan area
Authors
한진석
Issue Date
2015-09-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원
Page
3-19 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/21363
Language
한국어
Abstract
지자체 단위의 도로이동오염원 배출량을 보다 현실적으로 산정하기 위하여 배출량 산정 시 기초자료인 차량 등록대수를 보정하는 방안을 검토하였다. 국가교통DB를 이용하여 수도권 지역의 특정 차종(RV, 승합차, 버스, 화물차)에 대한 차량 등록대수를 보정한 결과, 지역별로는 서울의 오차율이 가장 크고 차종별로는 버스와 화물차의 오차율이 큰 것으로 나타났다. 또한, 배출량 산정에 영향을 미치는 기존 등록대수와 보정 등록대수 편차의 절대값은 수도권 지자체 모두 화물차가 가장 큰 것으로 나타났다. 배출량 산정 결과, 기존 등록대수 기반의 배출량과 보정 등록대수 기반의 배출량의 차이는 약 9%로 나타났으며, 수도권 지자체 중에서는 인천의 배출량 오차율이 가장 큰 것으로 나타났다. [주제어]경유차, 도로이동오염원 배출량, 차량 등록대수, 보정 등록대수, 국가교통DB


In this paper, we reviewed the method of replacing the number of registered vehicles with the number of trips to more realistically calculate vehicle emissions. Using the Korea Transport Data Base (KTDB) in replacing the number of registered vehicles with adjusted number of registered vehicle by specific vehicle type in the metropolitan area, the results by region showed that Seoul had the widest rate of error and that, among vehicles, trucks had the widest rate of error. Also, the absolute value of deviation of registered vehicles and adjusted number of registered vehicle influenced by the calculation of the quantity of vehicle emissions showed that out of the metropolitan regional government all trucks showed the widest deviation. The results of calculating the quantity of vehicle emissions showed an average of 9% difference between the emissions based on the number of registered vehicles and the emissions based on adjusted number of registered vehicle. [Keywords]Diesel Vehicles, Vehicle Emission, Number of Registered Vehicle, Adjusted Number of Registered Vehicle, KTDB

Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) > Journal of Environmental Policy(환경정책연구)
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