Bass 확산모형을 이용한 전기자동차 수요예측

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dc.contributor.author 채현석 -
dc.contributor.author 정재우 -
dc.contributor.author 김종달 -
dc.date.accessioned 2017-08-03T02:21:19Z -
dc.date.available 2017-08-03T02:21:19Z -
dc.date.issued 20160331 -
dc.identifier.citation 환경정책. : 제24권 제1호 2016년 3월 -
dc.identifier.uri http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/21721 -
dc.identifier.uri http://library.kei.re.kr/dmme/img/001/021/001/05_24권1호_김종달.pdf -
dc.description.abstract 지구온난화를 비롯한 환경에 대한 세계적 관심의 증대와 유한한 에너지 자원에 대한 위기의식으로 인해 현재 이산화탄소의 배출을 줄이기 위한 노력들이 시도되고 있다. 본 연구에서는 친환경 자동차의 한 종류인 전기자동차의 수명주기비용을 분석하기 위한 연구모형을 개발한다. 이 모형에서는 전기자동차의 본격적인 시장화를 위하여 전기자동차의 가격을 학습곡선을 통하여 추측하고, 다양한 비용요소를 고려하여 수명주기비용(life cycle cost) 모형을 수립하였으며, 전기자동차와 내연기관자동차의 비용분기점을 구하여 전기자동차의 도입 가능시점을 도출하였다. 연구결과는 다른 많은 분야에서 사용될 수 있으며, 직접적인 분석의 목적은 다음과 같다. 먼저, 비용요인을 고려하여 다양한 수준에서 전기자동차의 가치평가를 통해 해당분야 종사자 및 기타 관련산업의 전략 수립을 위한 중요한 정보를 제공한다. 둘째, 전기자동차 충전인프라의 확충과 정책입안자들의 전기자동차의 정부지원과 규제와 같은 다양한 프로그램 계획에 도움을 준다. 마지막으로 전기자동차의 장점을 소비자들에게 설명할 수 있다. -
dc.description.abstract The issues of global climate change and limits of fossil fuels have been perpetuating the use of electric vehicles. The objective of this study is to develop an analytical model to measure the life-cycle cost of electric vehicles. In the model, the life-cycle cost of the electric vehicle is estimated using learning curve theory so as to find a break-even point with an existing vehicle type considering various cost factors such as purchasing cost, fuel cost and taxes. Based on the cost estimation, the model is extended to forecast an appropriate time point to introduce electric vehicles to substitute internal combustion vehicles. While the results of the study can be used in many other fields, the direct aims of this analysis are as follows. First, to provide important information to the automobile and other related industries for the establishment of management strategies by assessing the value of electric cars at various levels while considering cost factors. Second, to expand the charging infrastructure of electric cars and help policy makers plan various related programs such as government subsidies and vehicle regulations. Finally, to explain the advantages of electric cars to consumers. -
dc.language 한국어 -
dc.publisher 한국환경정책·평가연구원,한국환경정책학회 -
dc.title Bass 확산모형을 이용한 전기자동차 수요예측 -
dc.title.alternative Demand forecast for electric vehicles in Korea using a bass diffusion model -
dc.type 환경정책 -
dc.identifier.citationstartpage 109 -
dc.identifier.citationendpage 132 -
dc.identifier.citationtitle 환경정책 -
dc.identifier.citationvolume 제24권 제1호 2016년 3월 -
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Periodicals(정기간행물) > Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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