자가용부문 차종선택 및 에너지소비량 전망모형의 개발

Title
자가용부문 차종선택 및 에너지소비량 전망모형의 개발
Other Titles
Developing a passenger car sector model and forecasting automobile energy consumption in Korea
Authors
권오상; 한지연; 박현정; 정예지
Issue Date
2018-03-31
Publisher
한국환경정책·평가연구원, 환경정책학회
Page
195-221 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22190
Language
한국어
Abstract
본고는 자가용 부문의 에너지 사용량 전망과 정책효과 분석에 활용될 수 있도록 총 32개 자가용 차종의 선택문제와 연간운행거리결정을 분석할 수 있는 모형을 시험적으로 개발하여 제시하였다. 자동차의 차령분포와 구입가격, 연료비/세금 등의 운용비용, 연비변화 등을 이용해 차종별 연간비용을 도출하고, 이 비용이 차종별 비중 선택에 미치는 영향을 분석하였고, 이를 위한 이론적 근거와 계량경제학적 추정결과를 제시하였다. 또한 운행거리 역시 주요 경제변수에 의해 내생적으로 결정되도록 하였고, 차령분포와 연비변화로 인한 에너지 효율성변화가 최종 에너지 소비량에 미치는 영향도 반영하였다. 본고가 제시하는 모형은 현재 이용가능한 자료를 최대한 활용하면서도 매년 자동차시장의 동향변화를 반영해 비교적 쉽게 개선할 수 있는 구조를 가지고 있고, 따라서 지속적인 운영 및 보완을 통해 수송부문 정책도입 등이 에너지 소비량과 온실가스 및 대기오염물질 배출에 미치는 영향을 전망하는 데 활용될 수 있을 것으로 기대된다. [핵심주제어] 자가용부문, 차종선택, 주행거리선택, 에너지소비량


This study constructs a passenger car sector model of Korea to analyze the impacts of government policies on energy consumption and vehicle choice. A calibrated nested logit model is applied to the choice of 32 types of passenger cars based on the estimated demand elasticities of vehicle choice. Total vehicle stock, driving distance, and vehicle age distribution are also analyzed econometrically. In the model the annual cost of each vehicle type is designed to incorporate the impacts of vehicle age distribution, vehicle purchase price, tax and other policy incentives, and fuel efficiency improvement. The model forecasts that the total energy consumption of the passenger car sector may decline by 13% by 2050. The model also shows that a large increase in the share of environmentally-friendly vehicles requires non-price incentives as well as price incentives. [Key Words] Passenger Car Sector, Vehicle Choice, Driving Distance, Energy Consumption

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Periodicals(정기간행물) > Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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