대기오염물질 총량관리 및 배출권거래제도 시행을 위한 정책방향에 관한 연구

Title
대기오염물질 총량관리 및 배출권거래제도 시행을 위한 정책방향에 관한 연구
Authors
한화진
Co-Author
김용건; 강광규; 공성용; 김석철; 류정호; 유호식; 조용성; 김정인; 박준우
Issue Date
2002-12-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원
Series/Report No.
정책보고서 : 2002-14
Page
v, 230p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/19097
Language
한국어
Keywords
emission trading
Abstract
A Study on Emission-Cap Regulation and Emissions Trading for Air Pollution Control in Korea In the past several decades, total quantity management and emissions trading have garnered much attention in the field of environmental policy. For instance, quantity regulation has been steadily applied to air pollution control policies, particularly in the United States. Currently, it is being considered as a tool to find practical solutions in other environmental areas such as water pollution and global warming Korea has been trying to introduce quantity-based approaches for air and water pollution control. Quantity-based management plans are now being established for major river basins under a specific legal context. As such, legislative processes on total quantity regulation and emissions trading for air quality management in Seoul metropolitan area are currently taking place. These efforts are being initiated with the assumption that the emission standard approach is insufficient to mitigate environmental degradation in fast growing economies. The purpose of this study is to analyze the current state of air pollution policy in Korea and propose future research and policy strategies to successfully implement emission-cap regulation and emissions trading for air pollution control. The technical and political situations in Korea are evaluated in terms of their capability to sustain the paradigm shift to a quantity-based regulation approach. Lessons from US and Japanese experience, particularly on the RECLAIM program in Los Angeles region, are discussed. The study preliminarily concluded that the implementation of quantity-based regulation and emissions trading is necessary in order to increase effectiveness of air pollution control policies. A gradual, step-by-step approach is desirable and a baseline-and-credit system is preferred in the initial stages of emissions trading, followed by a full-fledged cap-and-trade system. In addition, considerable research on methodology and technical details is prerequisite for successful implementation of the new approach. In particular, in-depth research on emissions inventory, environmental carrying capacity, air quality targets, monitoring and enforcement, detailed design of emissions trading, and initial quota allocation scheme are required. Trial-and-error is inevitable and a learning-by-doing process should be considered to be an essential element of implementation.

Table Of Contents

제1장 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 방법 3
가. 연구 범위 및 주요 내용 3
나. 연구 방법 4

제2장 대기배출총량관리 국내 현황 및 평가 5
1. 대기배출총량관리의 개요 5
2. 국내 대기배출총량관리 현황 7
3. 수도권대기질개선에 관한 특별법안의 총량관리 주요 내용 9
가. 수도권대기질개선 총량관리 도입의 필요성 9
나. 특별법안의 총량관리 주요 내용 및 국내 여건 11

제3장 외국의 대기배출총량관리 실시 사례 조사 17
1. 미국 17
가. 사업장 총량관리 17
나. 자동차 총량관리 25
다. 배출권 거래제도 28
2. 일본 32
가. 사업장 총량관리 32
나. 자동차 총량관리 39

제4장 대기배출총량관리 및 배출권 거래제도 국내 적용방안 42
1. 대기배출총량관리 시행상의 과학적?기술적 요소 및 과제 42
가. 대기배출총량규제 추진체계 42
나. 총량규제의 기술적 요소 44
다. 수도권대기특별대책상의 기술적 요소 고려 사항 51
2. 고정오염원 총량관리 정책방향 54
가. 배출허용량 할당기준 결정시 고려할 일반 원칙 55
나. 실현 가능한 할당기준의 선정 62
다. 수도권 총량제 시행과 배출량 할당의 원칙 65
라. 할당방법 추후 개선 방향 68
3. 이동오염원 총량관리 정책방향 69
가. 국내 이동오염원 총량규제 적용방안 69
나. 이동오염원 총량삭감을 위한 오염물질 저감 방안 71
4. 배출권 거래제도의 도입방안 77
가. 배출권거래제 유형과 감축량 설정방법 77
나. 거래대상지역과 대상물질 78
다. 규제대상 및 거래 참가자 79
라. 배출권할당방법 79
마. 배출권 거래의 한도설정 80
바. 배출권 거래단위 및 기록사항 80
사. 배출권 거래기록시스템 81
아. 배출량 모니터링 및 결과보고 81
자. 인증/조정 및 의무준수 불이행(non-compliance) 82
5. 대기총량관리 및 배출권 거래제도 이행시 고려 사항 82
가. 총량제에 대한 일반적 논의 82
나. 대기배출총량제 도입시 고려사항 85
다. 배출권 거래제도 도입시 고려사항 90
라. 정책 도입을 위한 단계별 연구 영역 90

제5장 결론 및 향후 추진과제 92

참고문헌 96

수도권대기환경개선특별법안 99
Discussions in Developing RECLAIM Allocations 117
일본의 자동차 NOxㆍPM 법 개요 및 관련 Q&A 193
수도권의 대기오염특성 및 대기오염모델링 적용 사례 205
중국의 배출권 거래제 223

Abstract 229

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