온실가스 배출권 초기할당방식에 관한 연구

Title
온실가스 배출권 초기할당방식에 관한 연구
Authors
김용건
Issue Date
2010-12-31
Publisher
한국환경정책·평가연구원
Series/Report No.
연구보고서 : 2010-18
Page
99 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/19490
Language
한국어
Abstract
Initial Allocation Mechanism in GHG Emission Trading Systems This study analyses pros and cons as well as the economic impact of various alternative initial allocation mechanisms in GHG emissions trading systems, such as the auction, grandfathering, benchmarking, etc. The auction is evaluated to be better than the other alternatives in that it is not only compatible with polluter-pay-principle, but also promotes efficient reduction efforts across the whole economic system. Some complementary measures are needed to tackle the possible distortion of international competitiveness and/or emission leakage related to carbon-intensive trade-dependent industries. Free allocation with updating or border-leveling measures could be devised in coordination with major trade partners to avoid or alleviate these problems. To mitigate the negative impact on, and to allow smooth and gradual transition of, the economic system, it may be best to move from free initial allocation toward full auction over the longer term. In case both intensity-based free allocation and grandfathering allocation are applied, a gateway mechanism needs to be employed to limit the net flow of emission permits from intensity-based free allocation industries to others.

Table Of Contents


제1장 서 론
1. 연구의 배경 및 목적
2. 배출권 거래의 개념과 구성요소
제2장 배출권 할당방식 유형·사례 및 선행연구
1. 배출권 할당방식 유형 및 특징
2. 배출권 할당사례 및 시사점
3. 배출권 초기할당방식에 관한 선행연구
제3장 배출권 할당의 경제적 영향 분석
1. 산업연관표를 통한 업종별 분석
2. 연산가능 일반균형모형을 통한 경제적 영향 분석
가. 분석모형
나. 할당방식 시나리오별 경제적 파급효과 분석
제4장 배출권 할당방식별 비교평가
1. 배출권 할당방식에 대한 평가기준
2. 배출권 할당방식에 대한 비교평가
가. 경제적 효율성
나. 행정비용
다. 형평성
라. 국제경쟁력
제5장 결 론
1. 요약 및 시사점
2. 향후 정책 방향에 대한 제언
참고 문헌
부 록 A: KEI-Linkages 모형의 구조
부 록 B: 참고자료
Abstract

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