자율주행 자동차의 친환경성 제고를 위한 기초 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이승민 | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-05T01:37:07Z | - |
dc.date.available | 2017-07-05T01:37:07Z | - |
dc.date.issued | 20161206 | - |
dc.identifier | A 환1185 WP2016-04 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/20438 | - |
dc.identifier.uri | http://library.kei.re.kr/dmme/img/001/012/005/기초_2016_04_이승민.pdf | - |
dc.description.abstract | In this study, the environmental impacts of autonomous vehicle were examined through the investigation of the concept, related technologies, development stages, and future prospect of autonomous driving. Based on the investigation, related policy direction and necessary follow-up studies were proposed. According to the result of this study, positive environmental effects can be achieved by increased fuel efficiency and reduced emissions of air pollutants through the autonomous driving technologies and derived effects such as eco-driving, platooning, reduction of road congestion, reduced demand for excessive engine performance, light-sizing and -weighting due to reduced accidents and vehicle sharing. At the same time, however, negative environmental effects can also occur by increase of traveling distance due to decrease of travel cost, new travel demand stratum, increase of traveling speed on highway, and heavier vehicle weight with additional functions, etc. As such, autonomous driving do not necessarily mean environmental benefits. It is necessary to develop a policy that maximizes the environmentally friendly aspects and minimizes the return horns. It is expected that the results of this study will be utilized in the future policy setting related to autonomous driving. | - |
dc.description.abstract | 본 연구에서는 자율주행의 개념 및 관련 기술 조사, 발전 단계 정의 및 미래 전망 조사, 자율주행의 환경적 영향에 대한 국내외 문헌 조사 등을 통해 자율주행의 개발이 초래할 환경 영향을 고찰하고 이와 관련된 정책 방향 및 필요한 후속 연구들을 제안하고자 하였다. 본 연구에서 조사된 바로는 도로 혼잡 감소, 에코드라이빙 기능, 군집주행 기능, 과도한 엔진 성능에 대한 요구 감소, 사고 감소로 인한 차량 경량화, 차량 공유 서비스 및 그로 인한 차량 적정 규모화 등 자율주행 도입으로 연료 소비 효율과 대기오염물질 감소 효과를 증가시키는 순기능들이 존재한다. 그러나 이와 더불어 여행비용 감소에 따른 주행 거리 증가, 새로운 여행 수요 계층 발생, 고속도로 주행 속도 증가, 차량 중량 증가 등 연료 소비 및 대기오염물질 발생을 증가시키는 환경적 역기능도 발생 가능하다. 완전 자율주행이 반드시 환경적 편익을 의미하지 않기 때문에 친환경적 측면을 극대화하고 반환경적 측면을 최소화할 수 있는 방향의 정책 개발이 필요하다. 향후 자율주행과 관련한 정책 수립 시 본 연구의 결과를 활용할 수 있을 것으로 기대한다. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서 론 <br>1. 연구의 필요성 및 목적 <br>2. 주요 내용 및 보고서 구성 <br><br>제2장 자율주행의 개념 <br>1. 자율주행의 정의 및 관련 기술 <br>2. 자율주행의 단계 및 미래 전망 <br><br>제3장 자율주행의 환경 영향 고찰 <br>1. 자율주행의 친환경적 측면 <br>2. 자율주행의 반환경적 측면 <br>3. 자율주행의 종합적 환경 영향 <br><br>제4장 결론 및 제언 <br><br>참고문헌 <br><br>Abstract | - |
dc.format.extent | 27 p. | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.publisher | 한국환경정책·평가연구원 | - |
dc.subject | 자율주행 | - |
dc.subject | 군집주행 | - |
dc.subject | 에코드라이빙 | - |
dc.subject | 환경 효과 | - |
dc.subject | Autonomous vehicle | - |
dc.subject | Platooning | - |
dc.subject | Eco-driving | - |
dc.subject | environmental impact | - |
dc.title | 자율주행 자동차의 친환경성 제고를 위한 기초 연구 | - |
dc.type | 기초연구 | - |
dc.title.original | A basic study on the eco-friendliness of autonomous vehicles | - |
dc.title.partname | Working Paper | - |
dc.title.partnumber | 2016-04 | - |
dc.contributor.authoralternativename | Seungmin Lee | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.