교통수요모형을 이용한 상향식 도로이동오염원 배출량 산정 방법론 연구

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dc.contributor.author 최윤영 -
dc.contributor.author 한진석 -
dc.contributor.author 고승영 -
dc.date.accessioned 2017-08-03T02:21:21Z -
dc.date.available 2017-08-03T02:21:21Z -
dc.date.issued 20170331 -
dc.identifier.citation 환경정책. : 제25권 제1호 2017년 3월 -
dc.identifier.uri http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/21741 -
dc.identifier.uri http://library.kei.re.kr/dmme/img/001/021/005/4_교통수요모형을_이용한_상향식_도로이동오염원_최윤영.pdf -
dc.description.abstract 도로이동오염원 배출량은 교통환경정책의 대기질 개선 효과 분석을 위한 기초자료이며, 배출량 산정 결과는 대기질 분석, 노출인구 영향 등 이후 분석 단계에 순차적으로 영향을 미치기 때문에 배출량 산정 단계에서 정책 추진에 따른 통행자의 통행행태 변화가 고려되어야 한다. 이에 본 연구에서는 통행자의 통행행태 변화 추정이 가능한 교통수요모형 기반의 상향식(BUA: bottom up approach) 도로이동오염원 배출량 산정 방안을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 방안으로 대전광역시 도로이동오염원의 PM10과 NOX 배출량을 산정한 결과, CAPSS 배출량 대비 PM10은 약 8%, NOX는 약 14% 과소 추정된 것으로 검토되었다. 시나리오 분석 결과를 토대로 본 연구에서 제안한 배출량 산정 방안은 통행자의 통행행태 변화를 유도하는 정책의 도로이동오염원 배출량 분석시 활용도가 높을 것으로 판단된다. [핵심주제어] 교통환경정책, 도로이동오염원 배출량, 교통수요모형, 상향식, 통행행태 -
dc.description.abstract Mobile emissions provide the base data required for analyzing improvement in air quality based on transport policy. Thus, the changes in people’s travel behavior that result from the implementation of such policy must be considered when calculating emissions. This is because the results of the calculation sequentially impact the later stages of analysis, such as analysis of air quality and impact on the exposed population. This study proposes a bottom-up approach (BUA) for calculating the amount of emissions from mobile sources. This approach is based on a traffic-demand model which estimates changes in passenger travel behavior. Using this method the PM10 and NOX emissions calculated for mobile sources in Daejeon showed that these were approximately 8% (PM10) and 14% (NOX) less than CAPSS emissions. The method for estimating mobile emissions based on the results of a scenario analysis proposed in this study should have high utility in analyzing emissions from mobile sources, and this data can be used in establishing policies for inducing changes in passenger travel behavior. [Key Words] Transport Policy, Mobile Emissions, Traffic Demand Model, Bottom-Up Approach, Travel Behavior -
dc.language 한국어 -
dc.publisher 한국환경정책·평가연구원,한국환경정책학회 -
dc.title 교통수요모형을 이용한 상향식 도로이동오염원 배출량 산정 방법론 연구 -
dc.title.alternative A Bottom Up Approach(BUA) for the Estimation of Mobile Emissions -
dc.type 환경정책 -
dc.identifier.citationstartpage 81 -
dc.identifier.citationendpage 95 -
dc.identifier.citationtitle 환경정책 -
dc.identifier.citationvolume 제25권 제1호 2017년 3월 -
Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) > Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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