지속가능한 캠퍼스 구축을 위한 대학생들의 환경에 대한 태도/지식의 행동에 대한 영향 연구

Title
지속가능한 캠퍼스 구축을 위한 대학생들의 환경에 대한 태도/지식의 행동에 대한 영향 연구
Other Titles
The effect of university students’ environmental attitude/knowledge on environmentally friendly behavior for the establishment of a sustainable campus
Authors
김경신
Issue Date
2017-09-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원,한국환경정책학회
Series/Report No.
환경정책 : 제25권 제3호 2017년 9월
Page
95-118 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22173
Language
한국어
Abstract
The aim of this study was to identify the relationship between students’ awareness of campus sustainability policy and their knowledge/behavior, and the effects of attitude/knowledge on behavior in the differing cultural contexts of an American and Korean university. The survey results revealed that students who were aware of campus sustainability policy had higher endorsements of knowledge/behavior. Some students had never heard of sustainability policy, so plans for enhancing awareness of this policy are needed. The cultural context did not have an influence on the relationship between environmental attitudes, knowledge and environmentally friendly behavior. The survey showed that for students at Kyungnam University and Taylor University the effect of knowledge on behavior was much higher than that of attitude. Efficient means of environmental education to impart adequate knowledge in campus curricula is needed, this necessary knowledge can then enable students to act in an environmentally friendly way [Key Words] Sustainability Policy, Environmental Attitude, Environmental Knowledge, Environmentally Friendly behavior


본 연구는 대학생들의 지속가능성 정책에 대한 인지도와 지식수준 및 행동의 관계를 찾아내고, 미국의 Taylor대와 한국의 경남대를 대상으로 문화적 맥락에 따라 태도나 지식수준이 환경친화적 행동에 미치는 영향력의 차이가 있는지 조사하였다. 조사 결과, 경남대의 태도/지식수준/행동 측정값은 Taylor대보다 높았으나, 학교의 친환경적 운영에 대해서는 부정적으로 응답하였다. 또한, 두 대학 모두에서 지속가능성 정책을 인지하는 학생들이 지식/행동 수준이 더 높았고, 학내 관련 정책이 있다는 사실 자체를 모르는 경우도 있었기에 이에 대한 인지도를 높일 수 있는 방안이 필요하다. 한편, 미국과 한국 대학생들은 태도/지식의 행동에 미치는 영향력 부분에서 지식수준의 영향력이 태도보다 더 컸다. 이는 문화적 맥락의 차이와 상관없이 지식수준의 함양이 중요하다는 의미로서, 적절한 환경지식 체득을 위하여 환경관련 수업을 통한 효율적인 환경교육이 필요하고, 좀 더 체계적으로 학생들에게 환경보호와 개선을 위해 필요한 지식을 제공하고 행동을 하게 해야 한다. [핵심주제어] 지속가능성 정책, 환경에 대한 태도, 환경에 대한 지식, 환경친화적 행동

Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) > Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
Files in This Item:
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse