도로교통 그린인프라성능지수 개발 및 활용방안 연구

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dc.contributor.author 최재성 -
dc.date.accessioned 2018-10-11T00:57:30Z -
dc.date.available 2018-10-11T00:57:30Z -
dc.date.issued 20180930 -
dc.identifier.citation 환경정책. : 제26권 제3호 2018년 9월 103-138 p. -
dc.identifier.uri http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22275 -
dc.identifier.uri http://library.kei.re.kr/dmme/img/001/021/013/05_도로교통_그린인프라성능지수_개발_및_활용방안_연구.pdf -
dc.description.abstract 신기후체제는 국가별 탄소감축량을 2023년부터 5년마다 이행 점검하지만 현재 국민, 기업, 지자체 등 다양한 참여자 중심의 기후변화 대응을 위한 인벤토리 구축과 평가체계 마련은 미비한 상황이다. 본 연 구에서는 배출량 산정요인 분석, 핵심평가지표 도출, 평가요소간 AHP 가중치 부여를 통한 성능지수 산출 등의 6단계로 구성된 평가체계 구축과정을 적용해 개발한 도로교통 그린인프라성능지수를 16개 광역시? 도별로 실증분석을 수행하였다. 분석결과, 2015년 기준 도로교통 그린인프라성능지수의 지자체별 평균은 80점으로 2030년 100점을 목표점수로 감축잠재량을 추정하였을 때 평균적으로 지자체의 성능지수 1점 향상시 탄소감축 잠재량은 약 22,559톤이 증가할 것으로 추정되었다. 정책수단 및 활용방안 강화를 위해 국가 감축량 목표 점검시 이용방안과 도로교통 그린인프라성능지수의 활용을 위한 법?제도 개선방안을 종 합적으로 함께 제시하였다. 핵심주제어: 그린인프라성능지수, 도로교통, 다양한 참여자, 온실가스, 파리협정 -
dc.description.abstract The Paris Agreement will review the progress that member countries have made towards climate commitments every five years after 2023. The national inventory of greenhouse gases and MRV system (measurement, reporting, and verification) in Korea has not yet effectively integrated a wide range of stakeholders into the process, such as the general public, companies, and local governments, among others. This study developed a six-step process to analyze the Green Infrastructure Performance Index (GIPI) in the road sector by performing an empirical study of 16 metropolitan regions. The following steps were conducted: (1) drawing the CO2 emission factors, (2) overview of reduction policies, (3) introducing the four criteria, (4) classifying indicators, (5) concluding key performance indicators, and (6) applying the relative weights. The results show that when the year of 2030 (100 scores) is established as the carbon emission reduction target based on 2015 levels (80 scores), the average estimate of emissions reduction potential for each region will reach 22,559 tons of CO2 for every one-point increase. Using these results, this study suggests policy directions for making GIPI feasible through improving legal frameworks and institutions. Key Words: Green Infrastructure Performance Index, Greenhouse Gas, Paris Agreement, Road Sector, Stakeholders -
dc.format.extent 103-138 p. -
dc.language 한국어 -
dc.publisher 한국환경정책ㆍ평가연구원, 환경정책학회 -
dc.title 도로교통 그린인프라성능지수 개발 및 활용방안 연구 -
dc.title.alternative Development of a Green Infrastructure Performance Index in the Road Sector and Its Policy Implications -
dc.type 환경정책 -
dc.identifier.citationtitle 환경정책 -
dc.identifier.citationvolume 제26권 제3호 2018년 9월 -
Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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