조류충돌에 대한 환경영향평가 개선을 위한 기초연구

Title
조류충돌에 대한 환경영향평가 개선을 위한 기초연구
Authors
이후승
Issue Date
2018-09-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원
Series/Report No.
Working Paper : 2018-01-04
Page
60 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22308
Language
한국어
Keywords
조류충돌, 조류 생활사, 비행패턴, 저감방안, 5×10 규칙, Bird Collision, Avian Life History, Flying Pattern, Mitigation Strategy, 5×10 Rule
Abstract
This study investigates the status of bird collisions with man-made structures including buildings, windshields and transparent noise barrier, and analyzes the time series changes in bird-building collisions, its correlation with development projects, and the impact of behavioral characteristics in birds. On the basis of the results, I suggest improving measures in making environmental impact statement (EIS), environmental impact assessment (EIA) and mitigation efforts. First, the status of bird collisions with man-made structures was analyzed on the basis of long-term (2007-2017) data from 11 Wild Animal Rescue Centers in South Korea. It turned out that the cases of bird-building collision have been increasing continuously, and its significant correlation with development projects regarding multi-storied apartments, and high-rise buildings was found. In addition, the data showed that bird collisions were not affected by sensitive periods in life-history such as foraging, breeding and wintering, but were related to environmental changes caused by developments. Second, it is confirmed that decals shaped like raptor (e.g., bird saver) distributed by NGOs and conservation agencies in Korea are used as a generalized mitigation measure for bird collision deterrence, however, the impact of the mitigation was lower because the no method or incorrect method was provided. So this study suggests a more effective mitigation with correct installation method. Third, current bird monitoring methods in the EIS were reviewed and advanced methods to analyze avian movement within project sites were suggested to improve the EIS. Fourth, improved mitigation to prevent bird collision in the environmental impact assessment (EIA) and advanced risk assessment in bird collision were suggested and further studies to improve the EIS were derived. No bird collisions with buildings can be totally prevented, but it is necessary to move toward minimizing the collision risk through various mitigations with correct installation method and suitable evaluation in the EIA.


본 연구는 개발사업에 따른 인공구조물, 즉 건축물, 유리창, 투명방음벽 등에 대한 조류충돌 현황을 조사하고, 충돌사고의 시계열적 변화와 개발사업과의 관계 및 조류 생활사 특성에 따른 영향을 분석함으로써 환경영향평가 작성, 영향분석 및 저감방안 수립 등의 개선방향을 제시하는 데 목적이 있다. 첫째로 야생동물 구조관리센터 자료를 이용하여 인공구조물의 조류충돌 현황을 분석한 결과, 조류충돌이 지속적인 증가는 공동주택 등의 개발사업, 특히 고층건물의 증가와 상관관계가 있었다. 또한 조류충돌 발생 빈도는 조류의 생활사 특성, 즉 서식이나 번식 및 월동 등 환경적으로 민감한 시기에 증가하는 것이 아니라, 개발사업으로 인한 환경 변화에 크게 영향받는 것으로 나타났다. 둘째로 국내 조류보호 관련 기관에서 배포 중인 맹금류 스티커는 일반적으로 쓰이는 저감방안이지만, 정확한 부착방법이 제시되지 않아 실효성이 낮은 것으로 확인되었다. 이에 보다 실효적이고 다양한 조류충돌 저감방안과 설치방법을 제시하였다. 셋째로 환경영향평가에서 조류 현황조사의 문제점을 분석하고, 조류충돌을 예방하기 위한 조류 현황조사의 방법과 이동성 분석 및 영향평가를 위한 개선방향을 제시하였다. 넷째로 환경영향평가 단계에 따른 조류충돌 예방방법의 개선방향과 평가서의 정보에 따른 조류충돌 위험성 평가기법 등을 제시하고, 향후 수행해야 할 연구방향을 도출하였다. 개발사업에 따른 인공구조물과의 조류충돌을 완전히 예방할 수는 없지만, 다양한 저감방법과 환경영향평가 단계에서의 영향예측 및 평가를 통해 충돌 위험을 최소화하는 방향으로 나아갈 필요가 있다.

Table Of Contents

제1장 서론
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구의 범위
3. 연구의 내용 및 수행 체계

제2장 국내외 조류충돌 현황
1. 국내 조류충돌 발생 현황 및 문제점 도출
2. 조류충돌에 대한 해외 관련 제도의 운용 사례

제3장 조류충돌 저감방안
1. 건축물 구조 및 외부 형태 조정
2. 유리창에 직접 처리
3. 실내장치의 활용

제4장 환경영향평가서 작성방법의 문제점 및 개선방향
1. 조류충돌을 유발하는 사업
2. 환경영향평가 작성의 단계별 문제점과 개선방향

제5장 환경영향평가제도 개선을 위한 한계점 및 후속 연구
1. 조류충돌 관련 환경영향평가 종류별 현황과 개선방향
2. 후속 연구의 방향성

제6장 결론 및 제언

참고문헌

Abstract

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