지자체 교통부문 미세먼지 관리 방안 연구 : 서울시 자동차 친환경등급제를 중심으로

Title
지자체 교통부문 미세먼지 관리 방안 연구 : 서울시 자동차 친환경등급제를 중심으로
Authors
한진석; 황인창
Co-Author
박한나; 고준호; 손원익
Issue Date
2018-09-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원
Series/Report No.
정책보고서 : 2018-08
Page
148 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22350
Language
한국어
Keywords
미세먼지, 교통부문, 지자체, 차량 운행제한, 설문조사, Particulate Matter(PM), Transportation Sector, Local Government, Restriction of Driving, Public Survey
Abstract
최근 고농도 미세먼지가 빈번하게 발생하면서 기관지 질환, 심혈관계질환, 조기사망 등을 유발하는 것으로 알려짐에 따라 국민적 관심과 우려가 높아지고 있다. 이에 정부는 2017년 9월에 ?미세먼지 관리 종합대책?을 수립하여 미세먼지 문제를 해결하기 위해 노력하고 있으며, 특히 교통부문에서는 2018년 8월에 의결한 ?미세먼지 저감 및 관리에 관한 특별법?에 따라 2019년 2월부터 고농도 미세먼지 발생 시 지자체 재량으로 차량 운행제한을 시행할 예정이다. 그러나 차량 운행제한이 지자체 교통부문 미세먼지 관리방안으로 자리매김하려면 비상시뿐 아니라 상시 시행되어야 하며, 이를 위해서는 운행제한 대상차량 및 예외차량, 과태료 수준, 단속 방안 등의 세부적인 사항들을 검토해야 할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 전국 최초로 자동차 배출가스 등급에 따른 차량 운행제한을 추진 중인 서울시를 대상으로 차량 운행제한 관련 추진 방안(자동차 배출가스 등급 표지, 운행제한 대상차량, 운행제한 대상 지역, 인센티브 및 패널티, 중장기 계획 등)과 기대효과, 서울시민 의견수렴 결과 등을 검토하였다. 기대효과의 경우 차량 운행제한 대상차량(4등급 이하, 5등급) 및 대상 범위(녹색교통진흥지역, 서울시)에 따라 서울시 교통부문 미세먼지 배출량을 3.7%~27.8% 줄일 수 있는 것으로 나타났다. 또한 서울시민 설문조사 결과 대부분의 응답자들은 국내에서도 미세먼지 감축 노력이 필요하다고 인식하고 있으며, 그 일환으로 추진되는 차량 운행제한 시행에 찬성하는 것으로 나타났다.


Recently, the occurrences of highly-concentrated, particulate matter(PM) are being reported more often, so national attention and concerns have been rising because it is known that exposures to such PM can cause bronchial diseases, cardiovascular diseases, and premature death. Therefore, in September 2017, the government implemented the 『Comprehensive PM Management Plan』 to address the problems associated with PM. Thus, beginning in February 2019, local governments will have the discretion to impose restrictions on the use of vehicles when high concentrations of PM occur, and this authority is based on the ?Special Act on PM Reduction and Management?, which was passed in August 2018. However, in order for vehicle driving restrictions to be established by the transportation sector of local government as one of the solutions for controlling PM, this policy must be implemented at all times rather than just when an emergency occurs. In order to do this, more details must be considered, including the targets and the exceptions of the restriction, an enforcement plan to be implemented, and the level of the penalties that will be imposed. So, for the first time in the nation, Seoul City is promoting a policy for the restriction of driving based on the emissions grades of vehicles. Thus, in this study we conducted various related activities, i.e., 1) we reviewed the initiatives regarding the restriction (labelling vehicle emissions, identifying the vehicles subject to driving restrictions, identifying target areas, the incentives to meet the requirements and the penalties for not doing so, and the development of mid-term to long-term plans) and 2) we assessed the expected effect and obtained feedback from the citizens of Seoul. This effort on the part of the government is expected to reduce the PM emissions in the area by 3.7 to 27.8%, depending on the subject vehicles (grade 4 or less, grade 5) and the subject areas (green traffic promotion area, Seoul City). According to the results of a survey of the citizens of Seoul City, most respondents were aware of the necessity of controlling and/or reducing the concentration of PM in the air, and they agreed that restrictions on the use of vehicles a certain times must be a part of the plan.

Table Of Contents

제1장 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구의 범위 및 방법
3. 선행연구와의 차별성

제2장 서울시 대기오염물질 배출 및 교통 특성
1. 서울시 대기오염물질 배출 특성
2. 서울시 교통 특성

제3장 자동차 배출가스 등급 및 운행제한 동향
1. 국내 동향
2. 국외 동향

제4장 서울시 자동차 친환경등급제 운영 방안 설계
1. 기본 방향
2. 자동차 친환경등급 구분
3. 친환경등급제 운영 방안
4. 기대효과

제5장 자동차 친환경등급제에 대한 시민의견 수렴(조사)
1. 설문조사 개요
2. 친환경등급제 도입에 대한 의견
3. 운영방식과 행태의 변화

제6장 결론 및 제언
1. 결론
2. 정책 제언

참고문헌

부 록
친환경등급제 관련 서울시민 조사 설문지

Abstract

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Reports(보고서) > Policy Study(정책보고서)
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