수자원에 대한 정보가 비시장재화 가치평가에 미치는 영향

Title
수자원에 대한 정보가 비시장재화 가치평가에 미치는 영향
Other Titles
Impact of water resources information on non-market valuation
Authors
김승규; 정재원; 남호성
Issue Date
2019-12-31
Publisher
한국환경정책·평가연구원,한국환경경제학회
Series/Report No.
환경정책 : 제27권 제4호 2019년 12월
Page
23-40 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22837
Language
한국어
Abstract
환경재의 가치는 환경재의 특성, 연구방법론, 응답자의 특성 등에 의해 영향을 받는다. 국내외 연구에서 빈번히 사용되는 진술선호이론에 기반한 연구방법론은 가설적 편의로 인해 환경재에 대한 구체적인 정보 제공 여부가 연구 결과의 신뢰도에 큰 영향을 미친다. 따라서 본 연구는 진술선호이론에 기반하여 실행된 수자원 가치를 대상으로 메타회귀분석을 실시하였다. 이를 통해 응답자의 특성 중 가설적 편의에 영향에 미치는 평가대상에 대한 응답자의 정보 수준을 유형화하여 이들이 지불용의금액에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과, 수자원의 현재 상태, 개선된 상태, 지불방법에 대한 구체적 정보가 수자원 추정가치에 미치는 영향을 확인하였다. [핵심주제어] 메타회귀분석, 환경재 정보, 수자원 가치


The value of environmental goods is influenced by the characteristics of environmental goods, research methodology, and respondents. The reliability of the research results based on the stated preference theory, frequently used in many domestic and foreign studies, is influenced by the provision of specific information on environmental goods because of the hypothetical bias. Therefore, this study performed meta-regression on the estimated value of water resources that is implemented based on the stated preference theory. We categorized information among respondents' characteristics that might be related to hypothetical biases. Moreover, we estimated the influence of the categorized information level obtained by the respondents on the estimated water resource values. As a result, we confirmed the effect of specific information on the current status, improved status, and payment method of water resources on their estimated value. [Key Words] Meta-Regression Analysis, Environmental Goods’ Information, Water Resources Values

Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) > Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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