The impact of the diesel tax reform on air pollutant emissions in Korea using a time-varying parameter model

Title
The impact of the diesel tax reform on air pollutant emissions in Korea using a time-varying parameter model
Other Titles
시간가변계수 모형을 적용한 대기오염물질에 대한 경유세 인상 효과
Authors
순병민; 신동원; 이승엽
Issue Date
2020-03-31
Publisher
한국환경정책ㆍ평가연구원
Series/Report No.
환경정책 : 제28권 제1호 2020년 3월
Page
143-162 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/22920
Language
한국어
Abstract
This study examines the impact of the increase in the diesel tax on air pollution reduction using a constant elasticity of substitution (CES) function. A time-varying parameter model is used to vary the elasticity of substitution between diesel and gasoline over time. The result s showed that diesel and gasoline were strongly substituted from 2013 to 2017, but their substitution was weaker in 2018. In a scenario in which the diesel tax increased by 40%, diesel consumption decreased by 2,308 thousand tons. In terms of air pollutant emissions, nitrogen oxide, CO, and PM2.5 decreased by 50,501tons, 8,495 tons, and 1,268 tons, respectively. These results provide policy suggestions for reducing air pollutant emissions and encouraging environmentally friendly vehicles. [Key Words] Diesel Tax, Emission Reduction Policy, Time-Varying Parameter, NOx, CO, PM2.5


연구는 경유세 인상이 대기오염물질 저감효과가 있는지 CES 함수를 통해 나타낸다. 또한 시간가변계수(Time-varying parameter)를 함수에 포함시킴으로써 시간의 흐름에 따른 경유와 휘발유의 대체 관계를 나타낸다. 그 결과 2013년부터 2017년까지 경유와 휘발유의 대체관계가 높았다가 2018년 두 연 료의 대체관계는 다소 작아진 것으로 나타났다. 경유세 40% 인상 시나리오 분석 결과, 전체 경유 소비량의 10%인 230만 톤의 경유 소비량이 한 해 동안 감소하는 것으로 나타났다. 대기오염물질은 질소산화물 (NOx) 5만톤, 일산화탄소(CO) 8천톤, PM2.5 1천톤이 감소하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 대기오염물질 저감 정책 및 친환경 자동차 전환 정책에 도움이 될 수 있다. [핵심주제어] 경유세, 배출저감정책, 시간가변계수, 질소산화물, 일산화탄소, PM2.5

Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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