Bonus-Malus or Clean Car Subsidy? The South Korean Case

Title
Bonus-Malus or Clean Car Subsidy? The South Korean Case
Other Titles
친환경차지원사업과 저탄소협력금제도의 경제적 파급효과 비교 분석
Authors
강성원; 강희찬
Issue Date
2020-06-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원,한국환경경제학회
Series/Report No.
환경정책 : 제28권 제2호 2020년 6월
Page
231-266 p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/23016
Language
영어
Abstract
논문에서는 일반균형모형을 활용하여 2014년에 도입 연기된 ‘저탄소차협력금제도(案)’ 및 2014 년 시작된 ‘친환경차지원사업’이 초래하는 자동차 산업의 가격 변화가 거시경제 변수 및 재정수지에 미치는 영향을 분석하였다. ‘저탄소차협력금제도’는 자동차 소비자가격을 인상시켜 자동차 산업의 생산 및 수입을 위축시키지만, 추가적인 세수를 소득세 감세 재원으로 활용하면 전반적인 타 산업 수요가 진작되어 거시적으로 성장촉진 및 고용확대 효과가 발생하였다. 반면 ‘친환경차지원사업’은 자동차 소비자가격 인하로 인해 자동차 산업 생산 및 수입이 촉진되지만, 재원 확보를 위한 소득세 부담 증가로 타 산업 수요가 전반적으로 위축되어 거시적으로 성장 및 고용이 위축되었다. 본 논문에서는 저탄소차협력금제도는 GDP 감소가 0.015% 인 반면, 친환경차지원사업은 0.104% 감소시키다는 것을 확인하였다. 이는 2014년도에 저탄소 차협력금제도 대신 도입된 친환경차지원사업이 장기적으로 한국경제에 더 불리할 수 있음을 시사한다. [핵심주제어] 친환경자동차, 저탄소차협력금제도, 보조금제도, CGE


Using a computable general equilibrium model, this paper compares the macroeconomic consequences of two clean car policies in South Korea. The Korean Government planned to introduce a tax-subsidy plan (2014 tax-subsidy plan) promoting low greenhouse gas (GHG) emission car (clean car) sales in 2015. This policy was replaced with a subsidy-only plan after a government-sponsored study in 2014 claimed that this policy would cause significant production and employment loss in the auto industry, without much GHG reduction. This argument was, however, solely based on partial equilibrium analysis, and failed to consider the potential revenue-recycling effect of the 2014 tax-subsidy plan. By applying a simple computable general equilibrium (CGE) model, we found that the revenue-recycling effect of the 2014 tax-subsidy plan was large enough to compensate for the negative shock to the auto industry. With reasonable values of elasticity of substitution parameters, we found that the 2014 tax-subsidy plan could increase the gross domestic product (GDP) by 0.104% while the clean car subsidy program that replaced 2014 tax-subsidy plan would cause a GDP loss of 0.015%. Our results suggest that the policy swap from the 2014 tax-subsidy plan to the 2015 subsidy-only policy may have done more harm than good to the Korean economy. [Key Words] Clean Car, Bonus-Malus, Subsidy, Revenue Recycling, CGE, General Equilibrium Science

Appears in Collections:
Periodicals(정기간행물) Journal of Environmental Policy and Administration(환경정책)
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