사전환경성검토제도의 개선방안

Title
사전환경성검토제도의 개선방안
Authors
송영일
Co-Author
서성철; 김시헌; 최준규; 한상욱
Issue Date
2002-12-30
Publisher
한국환경정책·평가연구원
Series/Report No.
연구보고서 : 2002-11
Page
ix, 176p.
URI
http://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/19087
Language
한국어
Keywords
Prior environmental review system
Abstract
In early 1980's, Environmental Impact Assessment(EIA) System was introduced in Korea to ensure that environmental matters should be considered in the decision-making process particularly for environmentally sensitive projects. However the effectiveness of EIA system was hampered by institutional and technical factors. The EIA system usually carried out after many important strategic decisions have already been made. Therefore, it often addresses only a limited range of alternatives and mitigation measures. As the EIA system for project works generally limited to the direct impact of projects, various impacts such as additive impacts, synergistic impacts, global impacts and etc. would often be ignored. In order to overcome such a limit in EIA system, Prior Environmental Review System(PERS) was introduced for assessment of administrative plans mainly concerned with development projects. In 1999, the regulations for PERS have been established by an amendment of the Basic Environmental Policy Act. Therefore the foundation of Environmental Assessment(EA) system to integrate environmental concerns in planning processes and project works has been reformed. However the results of the execution of PERS were somewhat insufficient due to the institutional and technical matters such as followings; 1) very limited range of threshold values for PERS 2) absence of legal methods to confirm the execution of PERS results Therefore, it was required to review the PERS associated with both institutional and technical matters and these were studied in this research. In the research, a total of 106 administrative plans which are stipulated for PERS in the Basic Environmental Policy Act and other laws were thoroughly investigated to reform the PERS, especially in terms of legal basis for execution. As a result, 89 administrative plans necessary for legal reformation were selected. In addition, the strategies for legal reformation regarding execution of PERS have also been studied. Both the short and long term strategies to enhance the effectiveness of PERS are presented. Finally, the integrated execution framework for both EIA and PERS is suggested to maximize the effectiveness of EA system.

Table Of Contents

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3

Ⅱ. 사전환경성검토제도의 현황 5
1. 사전환경성검토제도의 개요 5
가. 사전환경성검토제도의 의의 5
나. 사전환경성검토제도의 변천과정 5
1) 국무총리 훈령에 의한 사전협의 5
2) 환경정책기본법령에 의한 사전협의 6
다. 사전환경성검토의 대상 7
1) 환경정책기본법에 의한 사전협의대상 8
2) 관련법령 및 환경정책기본법에 의한 사전협의 대상 9
3) 기타 행정계획 11
라. 사전환경성검토서의 구비서류 11
마. 협의기관 및 협의기간 12
2. 사전환경성검토제도의 운영 실태 14
가. 사전환경성검토제도의 운영실적 14
나. 사전환경성검토 협의결과 18

Ⅲ. 사전환경성검토제도에 대한 분석 23
1. 사전환경성검토제도의 필요성과 한계 23
가. 사전환경성검토제도의 도입 배경 23
나. 사전환경성검토제도와 전략환경평가의 비교 26
1) 전략환경평가와 사전환경성검토제도 비교 분석 26
2) 외국의 전략환경평가제도화 동향 30
3) 전략환경평가 도입의 검토 39
다. 대안으로서의 사전환경성검토제도 42
2. 사전환경성검토제도의 법체계분석 47
가. 사전환경성검토제도의 법적체계 47
나. 사전협의체계에 대한 법적 검토 51
1) 환경정책기본법에 근거한 사전협의대상 행정계획 51
2) 사전협의를 위해 서류를 구비하는 행정계획 60

Ⅳ. 사전환경성검토제도의 문제점 도출 63
1. 법적 문제점 63
가. 행정계획에 대한 사전협의근거 미흡 63
나. 행정계획과 개발사업의 사전환경성검토 기준 미흡 65
다. 사전환경성검토시기와 환경영향평가의 실시시기 중복 66
라. 협의체계와 협의절차의 일관성 미흡 67
2. 운영상 문제점 68
가. 사전환경성검토와 환경영향평가의 역할 혼란 68
나. 사전환경성검토서의 작성기준 미흡 70
다. 협의내용 이행방안 미흡 79
라. 사전협의대상 개발사업의 환경영향평가 연계성 부족 81
3. 현행 사전환경성검토제도에 대한 개선 방향성 설정 82
가. SWOT분석을 이용한 진단 83
나. 사전환경성검토 개선의 방향성 설정 86

Ⅴ. 사전환경성검토제도의 개선방안 89
1. 제도개선의 목표와 방향 89
2. 법적 제도적 개선 방안 90
가. 사전환경성검토 협의근거의 일원화 90
1) 주요 행정계획에 대한 검토 91
2) 중복 사전협의대상 행정계획에 대한 법적검토 109
3) 사전협의 근거의 일원화가 필요한 행정계획 117
4) 사전협의 근거의 일원화 추진 전략 120
나. 협의사항 이행방안 마련 135
다. 중복되는 사전협의의 개선방안 136
3. 운영상 개선방안 137
가. 사전환경성검토제도와 환경영향평가의 역할 설정 137
나. 사전환경성검토대상 개발사업의 환경영향평가 연계방안 140
다. 사전환경성검토를 위한 환경성예산 편성 141

Ⅵ. 결론 143

참고문헌 147

부록Ⅰ 특정 계획 및 프로그램의 환경 영향에 대한 평가에 관한
유럽위원회 지령 153

부록Ⅱ 캐나다의 「정책, 계획, 프로그램 제안의 환경평가에
관한 내각지령」 167

부록Ⅲ 국제조약, 국제회의 등에서 규정한 환경성검토 171

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