중소기업 ESG 정보공개 지원정책 개발

Title
중소기업 ESG 정보공개 지원정책 개발
Authors
김호석
Co-Author
공지영; 류환희
Issue Date
2023-03-31
Publisher
한국환경연구원
Series/Report No.
정책보고서 : 2023-03
Page
285 p.
URI
https://repository.kei.re.kr/handle/2017.oak/24031
Language
한국어
Keywords
중소기업, ESG 정보공개, 지속가능금융, 지속가능성 보고, 지속가능성 공시 기준, SMEs, ESG Disclosures, Sustainable Finance, Sustainability Reporting, Sustainability Disclosure Standards
Abstract
Ⅰ. 연구의 배경 및 목적 1. 연구의 배경 ? 중소기업은 경제·산업 경쟁력과 국가·지역 발전의 핵심 요소 ㅇ 중소기업은 경제성장에 중요한 요소이고 국가·지역 발전 측면에서 중요한 역할 - 일자리 창출, 고용; 경제성장과 혁신; 공급망 발전; 수출 다변화; 지역발전 및 사회적 안정; 포용적 성장과 빈곤 감소 ? 기업 ESG 정보공개 확대 ㅇ 지속가능금융의 빠른 성장과 지속가능한 공급망 관리, 그리고 기업의 지속가능성을 중시하는 소비가 확산되면서 중소기업의 ESG 정보공개 필요성도 높아지고 있음 2. 연구의 필요성과 목적 ? 연구의 필요성 ㅇ ESG투자 등 지속가능금융 확산으로 대기업들은 ESG 정보공개, 지속가능성 공시에 대응하기 위한 준비를 강화 ㅇ 이러한 영향으로 중소기업의 지속가능성 정보에 대한 요구도 높아지고 있음 ? 연구의 목적 ㅇ 본 연구는 지속가능금융, 지속가능한 공급망, 지속가능한 소비에 대응해 중소기업의 경쟁력을 유지·강화하기 위한 가장 시급한 과제로 ‘ESG 정보공개’를 선정하고 이를 지원하기 위한 지원정책을 제시 Ⅱ. ESG 정보공개 1. ESG 정보공개 개념 ? ESG 정보공개의 개념과 범위 ㅇ ‘ESG 정보공개(ESG disclosures)’는 ESG 이슈 관련 정보를 외부에 공개하는 기업의 모든 활동을 의미 ? ESG 정보공개와 지속가능성 보고 ㅇ 최근 국내에서 사용되고 있는 ‘지속가능성 공시’는 ESG 정보의 중요한 원칙임 - ‘지속가능성 공시’는 지속가능경영보고서로 잘 알려진 지속가능성 보고가 일정한 규정, 법규에 따라 이루어질 때 부르는 이름 2. 중소기업의 ESG 정보공개 ? 중소기업 ESG 정보공개를 위한 IFRS의 접근 ㅇ IFRS는 중소기업을 위한 정보공개 기준에 대해 ‘전체 IFRS 지속가능성 정보공개 기준(full IFRS SDS)’을 먼저 개발하고 그 일부를 추려 중소기업 버전으로 개발하는 방안과 개발 초기부터 중소기업 적용 여건을 체계적으로 반영하는 방안을 함께 논의 ? 중소기업 ESG 정보공개를 위한 EU의 접근 ㅇ EFRAG는 2022년 11월에 ‘비상장 중소기업을 위한 EU 자발적 지속가능성 보고 기준(EU Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs)’을 제안 ㅇ 비상장 중소기업은 CSRD 적용 대상이 아니기 때문에 이들 기업을 위한 별도의 보고 기준 개발을 논의하기 위해 개발 Ⅲ. 중소기업 ESG 정보공개 필요성과 보고체계 1. 지속가능금융 접근성 ? 지속가능금융은 ‘재무적 중대성’ 기반의 정보공개를 요구 ㅇ 지속가능금융 접근성 측면에서 투자자나 금융기관이 요구하는 정보는 해당 기업의 재무적 성과가 ESG 위험(혹은 기회 포함)에 얼마나 노출되었는지에 관한 것 ? 재무적 중대성 기반의 대표적 기준·보고체계는 IFRS SDS와 SASB 기준 ㅇ 2022년 3월, IFRS는 지속가능성 전반에 대한 공시 기준인 ‘IFRS S1’과 기후변화 관련 공시 기준인 ‘IFRS S2’로 구성된 ‘IFRS 지속가능성 공시 기준(IFRS SDS: IFRS Sustainability Disclosure Standard)’ 초안을 발표 ㅇ SASB 기준은 77개 산업을 대상으로 선정된 지속가능회계 지표로 구성되어 있는데, 산업별로 특화된 보고체계를 제공하고 있다는 장점 때문에 IFRS S1과 S2 이행을 위한 ‘실용적 도구(practical tool)’로 논의되고 있음 2. 공급망 경쟁력 ? 공급망에서 중소기업은 중요한 비중을 차지 ㅇ 최종재를 생산하는 산업의 온실가스 배출량에서 소위 ‘공급망 배출’ 혹은 Scope 3 배출이 차지하는 비율은 77~90%에 달함 ? EU의 기업 지속가능성 실사 지침 ㅇ EU는 2022년 2월 ‘기업 지속가능성 실사 지침 제안서’를 채택하면서 관리의 책임에 밸류체인에서의 인권과 환경도 포함 ㅇ CSDDD의 핵심 내용은 기업 실사 의무를 설정하는 것으로, 여기에는 회사 운영, 자회사 및 밸류체인에서 발생하는 부정적인 인권 및 환경 영향을 식별, 방지, 완화, 그리고 회계 처리하는 것이 포함 ? 공급망 대응 K-ESG 가이드라인 ㅇ 산업통상자원부는 국내 기업이 EU의 ‘기업 지속가능성 실사 지침’의 도입에 대비할 수 있도록 2022년 12월 ‘공급망 대응 K-ESG 가이드라인’을 발표 3. 지속가능한 소비 대응 ? 영향 중대성 기반의 정보공개 필요 ㅇ 지속가능발전에 미치는 영향을 중심으로 정보를 공개, 보고하는 것이 필요한데, 이 목적의 기준·보고체계 중에서 가장 잘 알려진 것은 ‘GRI 기준’ Ⅳ. 국내 중소기업 ESG 정보공개 잠재력 및 지원정책 1. 국내 중소기업 ESG 정보공개 잠재력 ? 국내 중소기업의 ESG 정보공개 잠재력은 크게 낮지 않음 ㅇ 기업 외부에 환경 관련 정보를 공개, 제공한 경험이 있는지에 대한 설문조사 결과 조사 대상 기업의 25.8%가 있다고 응답 ㅇ 현재 중소기업의 환경 관련 정보공개 수준은 외부의 지원이 거의 없는 상황에서 이룬 것으로, 향후 지원이 추가된다면 정보공개 잠재력은 크게 개선될 수 있을 것임 ? ESG 정보공개를 위한 중소기업 지원방안 ㅇ 중소기업 ESG 정보공개 지원정책의 최종적인 목적은 중소기업의 경쟁력을 강화하여 그와 관련 다양한 사회적 차원의 편익을 증진하는 것 ㅇ 본 연구는 EU의 접근을 참고하여 중소기업 ESG 정보공개 지원정책 방향을 설정 2. 중소기업 ESG 정보공개 지원정책 ? 중소기업 ESG 정보공개 직접 지원 ㅇ 비용 지원은 중소기업을 대상으로 한 조사에서 ESG 정보공개를 위해 가장 필요한 지원 유형으로 꼽히고 있음 ㅇ 국내에는 ‘산림경영계획’, ‘사회공헌형 산림탄소상쇄사업 모니터링·검증보고서’ 등 정보 작성 비용을 지원한 사례가 있음 - 기존 비용 지원 방식의 특징은 ‘작성 대상 정보’가 정해져 있다는 것과 제공되는 정보의 양이나 실질적인 작성 부담에 따라 지원을 차등화한다는 것 ? ESG 데이터 관리 및 정보공개 인프라 제공 ㅇ CSRD에 직면한 EU 중소기업들은 향후 지속가능성 보고를 지원하는 ‘보고툴(reporting tools)’ 지원을 요구 ㅇ 본 연구는 ‘ESG 데이터 관리 모듈’과 ‘전자 보고 모듈’로 구성된 ‘중소기업 ESG 데이터 관리 및 전자 보고 시스템’을 제안 - ‘ESG 데이터 관리 모듈’은 기업이 이미 작성한 관련 데이터를 ESG 데이터 형태로 취합하는 한편 추가 작성이 필요한 데이터를 공급 - ‘전자 보고 모듈’은 최종 정보 수요가 요구하는 보고체계에 맞춰 ‘ESG 데이터 관리 모듈’에 있는 데이터를 구조화하여 제공 ? ESG 정보공개 인센티브 제공 ㅇ 중소기업의 ESG 정보공개를 통해 기업은 지속가능금융에 접근성이 높아지고 공급망에서 경쟁력이 강화되며 지속가능한 소비에 대응할 수 있는 편익이 있음 - 중소기업의 ESG 정보공개는 사회에 다양한 편익을 제공하기 때문에 그에 상응하는 인센티브를 제공할 필요가 있음 ㅇ 본 연구는 국내 환경 관련 인증 및 지원제도를 조사하고 이들 제도에서 제공하는 각종 인센티브를 모두 조사하고 이를 ESG 정보공개가 사회에 제공하는 편익의 유형을 기준으로 구분하여 향후 관련 제도 개발에 참고할 수 있도록 함


Ⅰ. Background and Objective of the Study 1. Background ? SMEs are crucial elements of economic and industrial competitiveness, as well as national and regional development. ㅇ They play a significant role in various areas such as job creation and employment, and innovation; supply chain development; export diversification; regional development and social stability; and inclusive growth and poverty reduction. ? The expansion of corporate ESG disclosure ㅇ With the rapid growth of sustainable finance, sustainable supply chain management, and the rise of consumption that emphasizes corporate sustainability, the need for ESG disclosure by SMEs is increasing. 2. Necessity and objective ? Necessity ㅇ With the expansion of sustainable finance, such as ESG investment, large corporations are strengthening their preparations to respond to ESG disclosure and sustainability disclosure. ㅇ As a result, the demand for sustainability information from SMEs is also increasing. ? Objective ㅇ The purpose of this study is to select “ESG disclosure” as the most urgent task to maintain and enhance the competitiveness of SMEs in response to sustainable finance, sustainable supply chains, and sustainable consumption. ㅇ This study proposes a support policy to facilitate ESG disclosure for SMEs to support their competitiveness. Ⅱ. ESG Disclosures of SMEs 1. Concept ? Concept and scope ㅇ The term “ESG disclosures” refers to the act of companies disclosing information related to ESG issues to the public. ? ESG disclosures and sustainability reporting ㅇ “Sustainability disclosure” is a key aspect of ESG information, and is commonly used in Korea to refer to sustainability reporting that is carried out in accordance with specific regulations and laws. 2. ESG disclosures of SMEs ? IFRS approach for SME ESG disclosures ㅇ FRS discusses developing a disclosure standard for SMEs by first developing the “Full IFRS Sustainability Disclosure Standard” (full IFRS SDS), selecting a part of it, and developing a SME version while systematically reflecting the application conditions for SMEs from the beginning of development. ? EU’s approach to SME ESG disclosure ㅇ EFRAG (2022) proposed the “EU Voluntary Sustainability Reporting Standard for Non-listed SMEs” in November 2022. ㅇ It was developed to discuss the development of separate reporting standards for unlisted SMEs as they are not subject to the CSRD. Ⅲ.Purpose of Disclosure and Related Standards and Reporting Frameworks 1. Access to sustainable finance ? Sustainable finance requires disclosure based on “financial materiality”. ㅇ In terms of accessibility to sustainable finance, the information required by investors or financial institutions is related to how much a company’s financial performance is exposed to ESG risks (or opportunities). ? The representative standards and reporting systems based on financial materiality are IFRS SDS and SASB standards. ㅇ In March 2022, IFRS announced a draft of the “IFRS Sustainability Disclosure Standard (IFRS SDS)”, which consists of ‘IFRS S1’ for disclosure on sustainability overall and “IFRS S2” for climate change-related disclosure. ㅇ The SASB standard is composed of sustainable accounting indicators selected for 77 industries, and is discussed as a “practical tool” for implementing IFRS S1 and S2, as it provides a reporting system tailored to each industry. 2. Supply chain competitiveness ? SMEs play a crucial role in the supply chain. ㅇ “Supply chain emissions” or Scope 3 emissions account for between 77% and 90% of GHG emissions from industries that produce final goods. ? EU’s Corporate Sustainability Due Diligence Directive ㅇ In February 2022, the EU adopted a proposal for a Directive on Corporate Sustainability Due Diligence, which included management responsibilities for human rights and the environment in the value chain. ㅇ A key aspect of the CSDDD is establishing due diligence obligations, which include identifying, preventing, mitigating, and accounting for adverse human rights and environmental impacts from company operations, subsidiaries, and value chains. ? K-ESG guidelines for supply chain response ㅇ In December 2022, the Ministry of Trade, Industry and Energy announced the “K-ESG Guidelines for Supply Chain Response” to assist domestic companies in preparing for the introduction of the EU’s “Corporate Sustainability Due Diligence Directive”. 3. Response to sustainable consumption ? Need for impact materiality-based disclosure ㅇ It is necessary to disclose and report information focusing on the impact on sustainable development, and the most well-known standard and reporting system for this purpose is the “GRI Standard”. Ⅳ. Conclusions and Policy Recommendations 1. Conclusion ? The potential for ESG disclosure by domestic SMEs is not significantly low. ㅇ According to the survey conducted for this study on whether Korean SMEs have disclosed environmental-related information to the public, 25.8% of the surveyed companies responded positively. ㅇ The current level of environmental disclosure by SMEs has been achieved in a situation where there is little external support, and if additional support is provided in the future, the potential for information disclosure can be greatly improved. ? SME support plan for ESG disclosures ㅇ The ultimate goal of the SME support policy for ESG disclosure is to enhance the competitiveness of SMEs and promote various social benefits related to it. ㅇ This study establishes the direction of the SME support policy for ESG disclosure by referring to the approach of the EU. 2. SME ESG disclosures support policy ? Direct support for SME ESG disclosure ㅇ According to the survey conducted for this study, the most necessary type of support for ESG disclosure identified by respondents was cost support. ㅇ In Korea, some companies have received support for the costs associated with preparing information, such as the ‘Forest Management Plan’ and ‘Report on Monitoring and Verification of Forest Carbon Offsetting Projects for Social Contributions’. - The existing cost support method is characterized by the fact that the “information to be written” is predetermined and the level of support is differentiated based on the amount of information provided or the actual burden of writing. ? ESG data management and providing disclosure infrastructure ㅇ EU SMEs facing the CSRD demand support for “reporting tools” that support sustainability reporting in the future. ㅇThis study proposes an “SME ESG data management and electronic reporting system” composed of an “ESG data management module” and an “electronic reporting module”. - The “ESG Data Management Module” collects relevant data that has already been created by companies in the format of ESG data and provides data that requires additional preparation for reporting. - The “Electronic Reporting Module” provides structured data from the “ESG Data Management Module” according to the reporting frameworks required by the final information demand. ? Providing incentives for ESG disclosures ㅇ To incentivize SMEs to disclose ESG information, it is important to provide corresponding benefits, as ESG disclosure offers various societal benefits, including access to sustainable finance, increased competitiveness in the supply chain, and responsiveness to sustainable consumption. ㅇThis study reviews domestic environmental-related certification and support systems, examines all of the various incentives provided by these systems, and classifies them based on the type of benefits that ESG disclosure provides to society. The results can be referenced for the development of related systems in the future.

Table Of Contents

요 약

제1장 서론
1. 연구 배경
2. 연구의 필요성과 목적

제2장 ESG 정보공개
1. ESG 정보공개
2. 국내외 정보공개 의무
3. 중소기업의 ESG 정보공개

제3장 중소기업 ESG 정보공개 필요성과 보고체계
1. 지속가능금융 접근성
2. 공급망 경쟁력
3. 지속가능한 소비 대응

제4장 국내 중소기업 ESG 정보공개 잠재력 및 지원정책
1. 중소기업 정보공개 현황잠재력 및 지원방안
2. 정보공개 참여 촉진을 위한 직접 지원
3. ESG 정보의 관리 및 인프라 구축 지원
4. 정보공개 인센티브 제공

제5장 결론
1. 중소기업의 ESG 정보공개 지원 필요
2. 중소기업의 ESG 보고체계 선택
3. 국내 중소기업의 ESG 정보공개 잠재력
4. 중소기업 ESG 정보공개 지원정책

참고문헌

부 록
Ⅰ. 중소기업 ESG 정보공개 현황 조사
Ⅱ. 중소기업의 효과적인 ESG 정보공개를 위한 가이드라인

Executive Summary

Appears in Collections:
Reports(보고서) > Policy Study(정책보고서)
Files in This Item:
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse